lunes, 13 de agosto de 2018

The wrap dress








Dress: Stradivarius (Summer 2018); Sandals: Aldo (2017)
Bag: Vintage; Sunglasses: HM



In 1974 the budding American fashion designer Diane Von Furstenberg draped a boldly printed piece of jersey and fastened it at the waistline with a tie belt cut from the same fabric. Her wrap dress was born. Although von Furstenberg´s affordable jersey cheaths and practical shirtdresses had already impressed Vogue editor in chief Diana Vreeland (her maxi sheath had appeared in a March 1971 Vogue editorial titled “Bargains in chic”), the printed wrap dress launched her career.

Drawing on both ancient and contemporary examples of wrapping , which have long been integral to clothing across geographic and cultural lines, von Furstenberg´s wrap dress both paid homage to a complex history and retooled it to reflect the contemporary moment. 

Von Furstenberg´s wrap dress was simple and intuitive, requiring minimal time and effort from its on-the-go wearer. Though not the first contemporary designer to create a wrap dress, von Furstenberg´s innovative contribution came via her experimentation with different fiber blends for the printed jersey fabric. Her cotton / rayon/ jersey conformed to all body types, was wrinkle resistant, could be washed and drip-dried, and allowed for a relatively affordable garment by high-fashion standards. And von Furstenbergherself was the label´s best promotor, embodying the lifestyle os the women for whom she designed it. “They work, they are active, yet somehow the want to be attractive, “she explained. “People don´t want to spend so much money on clothes, and even more than the money, they want to be comfortable”


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El vestido que catapultó al éxito a Von Furstenberg fue simple e intuitivo, requiriendo el mínimo tiempo y esfuerzo en llevarlo y ponerlo. Aunque no era el primer diseñador en crear un vestido “wrap”, la contribución innovadora  de Von Furstenberg vino a través de su experimentación con diferentes fibras mezcladas para el estampado de la tela de punto. 

Von Furtenberg en sí misma fue la mejor etiqueta de promoción, llevando el estilo de vida de las mujeres para las que lo diseñaba. “Ellas trabajan, ellas son activas, sin embargo de alguna manera ellas quieren ser atractivas.” ella explicó. Las personas no quieren gastar tanto dinero en ropa e incluso más que el dinero, ellas quieren ir cómodas.”

La etiqueta de vestido femenino pasó un gran examen en los 70, cuando la mujeres empezaron a tener cada vez más carreras profesionales. Críticos (mayoría hombres) condenaban la ropa contemporánea de mujer en el lugar de trabajo como “agresivamente femenina” y demasiado recargada.

Esa mezcla de escote firme en un vestido de línea discreta capturó el espíritu de la mujer moderna liberada. Cuando ella describió “Es un vestido adecuado y sensual, que es a la vez práctico y sexy… Ya sabes, tú puedes ir a la sala de juntas y hacer una presentación y sentirte femenina y sin embargo no expuesta.”





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